Παρασκευή, 28 Αυγούστου 2015

ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ ΝΑ ΤΡΩΝΕ ΣΩΣΤΑ

 
  
Δουκοπούλου Γεωργία Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Το ξέρατε ότι η παιδική παχυσαρκία αποτελεί το νούμερο ένα αντικείμενο ερευνών και ότι τα ποσοστά παχύσαρκων παιδιών συνεχώς αυξάνονται; Ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει την 2η θέση παγκοσμίως, μετά την Αμερική; Το ξέρατε; Μπορεί ο πρόλογος να είναι αφοπλιστικός, σίγουρα όμως αυτό το άρθρο ΔΕΝ έχει σκοπό να σας αγχώσει ή να σας τρομοκρατήσει, παρά να σας προβληματίσει και να σας ευαισθητοποιήσει!

Ένας από τους λόγους που τα παιδιά γίνονται παχύσαρκα είναι η κακή τους διατροφή! Γι’ αυτό και πρέπει από μικρή ηλικία να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες, που θα τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή. Να θυμάστε ότι κανένα παιδί ΔΕΝ είναι υπεύθυνο για την κακή του διατροφή. Έμαθε να τρώει όπως του υποδείξανε αρχικά. Aν δώσουμε εμείς πρώτοι το παράδειγμα, ακολουθώντας ισορροπημένη διατροφή και μαγειρεύοντας ποικιλία τροφών, έχουμε πολλές πιθανότητες να ακολουθήσει και το παιδί τις ίδιες διατροφικές συνήθειες. Οπότε:

1. Ψωνίστε το φαγητό μαζί του

Η αγορά ειδών διατροφής μπορεί να διδάξει το παιδί σας πολλά πράγματα σχετικά με τα τρόφιμα και τη διατροφή. Συζητήστε μαζί του από πού προέρχονται τα φρούτα, τα λαχανικά, οι φυτικές ίνες, το γάλα, το κρέας. Εκπαιδεύστε το να ψωνίζει σωστά και να κάνει υγιεινές επιλογές.

2. Γίνετε δημιουργικοί στην κουζίνα

Τα παιδιά που βοηθούν στη προετοιμασία του γεύματος, τρώνε περισσότερα λαχανικά σε σύγκριση με όσα δεν συμμετέχουν καθόλου στη διαδικασία του μαγειρέματος, σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να σας βοηθήσει και να εφεύρει νέα σνακ, τεμαχίζοντας το φαγητό σε αστεία και εύκολα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων ή ονομάστε ένα φαγητό που το παιδί σας βοήθησε να ετοιμαστεί, όπως η «σαλάτα του Πανούλι» ή «η φρουτοσαλάτα της Μαρίας». Οι πιθανότητες να φάνε το φαγητό το οποίο βοήθησαν να γίνει, είναι πολύ περισσότερες.

3. Προσφέρετε το ίδιο φαγητό σε όλους

Σταματήστε να μαγειρεύετε ξεχωριστά φαγητά για να ικανοποιήσετε τα παιδιά σας. Έχετε πάντα κατά νου ότι οι γονείς αποφασίζουν τι θα φάνε τα παιδιά. Εάν το μικρό σας αντιληφθεί πως με το να αρνηθεί να φάει το ήδη μαγειρεμένο φαγητό, εσείς γρήγορα θα του φτιάξετε αυτό που του αρέσει, τότε πολύ απλά θα εκμεταλλεύεται αυτήν την κατάσταση. Εξάλλου, είναι πιο εύκολο να σχεδιάζετε και τα οικογενειακά γεύματα, όταν όλοι τρώνε από το ίδιο φαγητό.

4. Ανταμείψτε το παιδί με την προσοχή σας, όχι με φαγητό

Δείξτε την αγάπη σας με αγκαλιές και φιλιά, με παιχνίδι και βόλτα. Προτιμήστε να ΜΗΝ του προσφέρετε γλυκά, για να το επιβραβεύσετε ή να του δείξετε τη στοργή σας. Μπορεί να του δημιουργηθεί το αίσθημα ότι μπορεί να χρησιμοποιεί το φαγητό για να ανταπεξέλθει σε άλλα συναισθήματα.

5. Καθιερώστε τις ώρες των γευμάτων της οικογένειας

Προσπαθήστε να τρώτε όλοι μαζί, ή τουλάχιστον τις περισσότερες φορές της εβδομάδας. Κλείστε την τηλεόραση και απαντήστε στο κινητό σας τηλέφωνο αργότερα. Προσπαθήστε να μετατρέψετε τα γεύματα σε οικογενειακές στιγμές, σε μια διαδικασία χωρίς άγχος.

6. Ακούστε τις επιθυμίες του παιδιού σας

Προσπαθήστε κάποιες φορές να εξυπηρετείτε τα «θέλω» του. Δώστε του την ευκαιρία, μία φορά την εβδομάδα, να φάει κάτι που του αρέσει. Σίγουρα μην απαγορεύετε κανένα τρόφιμο και μην κατηγοριοποιήσετε τα τρόφιμα σε "επιτρεπόμενα" και "απαγορευμένα". Γιατί έτσι, τα απαγορευμένα, θα φαντάζουν πιο λαχταριστά στα μάτια του. Όταν το παιδί σας ζητάει να φάει, ακόμα και όταν δεν είναι ο προγραμματισμένος χρόνος του, μην ακολουθήσετε ακραίες επιλογές και προσφέρετε ένα μικρό και υγιεινό σνακ.

7. Ενθαρρύνετε τη φυσική δραστηριότητα


Η φυσική δραστηριότητα είναι ωφέλιμη για τα παιδιά, αλλά και για τους ενήλικες. Δυναμώνει τους μυς, το σκελετό και τις αρθρώσεις, τονώνει την κυκλοφορία και δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να διασκεδάσουν και να είναι γεμάτα ζωντάνια. Κάντε τη φυσική δραστηριότητα μια χαρούμενη διαδικασία για όλη την οικογένεια και συμπεριλάβετε τα παιδιά σας στο σχεδιασμό. Περπατήστε, τρέξτε, κάντε ποδήλατο και παίξτε μαζί τους.

8. Μην παραγεμίζετε το πιάτο του παιδιού σας

Μη βάζετε στο παιδί σας μεγάλες μερίδες φαγητού, γιατί νομίζετε ότι δεν θα χορτάσει, επειδή τρώει «υγιεινά». Η διαδικασία απόκτησης συνηθειών διατροφής απαιτεί υπομονή και επιμονή. Να είστε σταθεροί στη συμπεριφορά σας. Σερβίρετε το φαγητό σε παιδικά πιάτα και αφήστε το από μόνο του να σας ζητήσει φαγητό, αν πεινάει ακόμη. Σε καμία περίπτωση ΜΗΝ αναγκάζετε το παιδί σας να φάει παραπάνω από όσο θέλει το ίδιο. Όταν σηκώνεται από το μεσημεριανό τραπέζι, θα πρέπει να νιώθει ότι χόρτασε, αλλά να μη νιώθει ότι φούσκωσε. Το φούσκωμα σημαίνει ότι η ποσότητα που έφαγε ήταν περισσότερη από αυτή που χρειαζόταν το σώμα του.

9. Πειραματιστείτε μαζί του

Δοκιμάστε νέα φαγητά και περιγράψτε του τη γεύση, την υφή και τη μυρωδιά. Σερβίρετε ένα νέο φαγητό, μαζί με κάποιο που του αρέσει, κατά προτίμηση στην αρχή του γεύματος, όταν το παιδί σας είναι ακόμα πεινασμένο. Ζητήστε του να φάει έστω και μια μπουκιά. Αυτή είναι μια κίνηση που θα βοηθήσει τα παιδιά να εισάγουν νέες τροφές στη διατροφή τους. Σεβαστείτε όμως και τις επιλογές τους. Αποφύγετε σε κάθε περίπτωση να του κάνετε διάλεξη ή να το αναγκάσετε να το φάει με το ζόρι. Όταν αποφασίσουν ότι δεν θέλουν να δοκιμάσουν κάτι, σεβαστείτε την απόφασή τους, αλλά σε κάθε ευκαιρία επαναφέρετε το, με πρωτότυπους τρόπους.

10. Μαγειρέψτε υγιεινά και δημιουργείστε του ένα σωστό διατροφικό προφίλ


Προσέξτε τον τρόπο που μαγειρεύετε τα φαγητά. Φτιάξτε φαγητά ψητά, φούρνου και κατσαρόλας και απορρίψτε το τηγάνισμα. Προσέξτε τα λάδια που βάζετε στα φαγητά. Το ελαιόλαδο είναι η καλύτερη επιλογή για το μαγείρεμα.

Επίσης, καθιερώστε τη σαλάτα σε κάθε γεύμα σας, όποιο κι αν είναι το βασικό φαγητό. Ακόμα κι αν το παιδί δεν φάει όλη την ποσότητα, ή ακόμα και καθόλου μερικές φορές, θα συνδυάσει στο μυαλό του ότι τα λαχανικά αποτελούν τμήμα του καθημερινού μας γεύματος και σταδιακά θα τα δοκιμάσει και θα τα αγαπήσει. Όπως και κάθε απόγευμα, είναι η ώρα του φρούτου! Κόψτε του το αγαπημένο του φρούτο, ή ετοιμάστε ένα φρεσκοστυμμένο φυσικό χυμό. Ακόμα κι αν αντιδρά σε αυτό, σταδιακά θα του γίνει μια διατροφική συνήθεια.



Δουκοπούλου Γεωργία
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
M. +30 6947 426662
E. georgiadk@gmail.com


Βιβλιογραφία:

1. Satter, E., (1995). Feeding dynamics: Helping children to eat well. Journal of Pediatric Health Care, Vol.9(4), pp. 178–184
2. Birch, L., (1998). Psychological Influences on the Childhood Diet. The Journal of Nutrition, Vol. 128(2), pp 407-410
3. Fogelholm, M., Nuutinen, O., Pasanen, M., Myohanen, E., Saatela, T., (1999). Parent-child relationship of physical activity patterns and obesity. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders : Journal of the International Association for the Study of Obesity, Vol.23(12), pp1262-1268
4. Gottesman, M., (2002). Helping toddlers eat well. Journal of Pediatric Health Care, Vol.16(2), pp. 92–96
5. Knai, C., Pomerleau, J., Lock, K., McKee, M., (2006). Getting children to eat more fruit and vegetables: A systematic review. Preventive Medicine, Vol.42(2), pp.85–95




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου